Wciąż nie wiadomo kiedy zostanie wykonany nowy łuk torowy z ulicy 27 Grudnia w Mielżyńskiego w Poznaniu. Krótki odcinek torowiska, który w przyszłości ma odegrać ważną rolę w odkorkowaniu Mostu Teatralnego i Kaponiery miał być gotowy już wiele miesięcy temu.
Na naszych łamach informowaliśmy już o planach Poznania wobec budowy nowego łuku torowego dla tramwajów jadących od strony Placu Wolności w ulicę Mielżyńskiego. To ostatni akord przebudowy torowiska w tym rejonie Poznania, która zakończyła się w
grudniu ubiegłego roku i jedyny, którego do tej pory
nie udało się zrealizować.Przypomnijmy, że nowego łuku nie udało się wykonać z powodu
braku porozumienia z właścicielem Okrąglaka (torowisko ma powstać nad obecnymi piwnicami budynku, które trzeba będzie zasypać). W
kwietniu bieżącego roku była mowa o tym, że trwają ostatnie ustalenia między miastem a właścicielem ikony Poznania, mające umożliwić realizację punktowej, ale ważnej dla tramwajów inwestycji.
Jest koniec listopada, a miasto wciąż nie rozpisało przetargu na wykonanie toru. Na jakim etapie jest więc to zadanie?
– Dokumentacja projektowa dotycząca rozbiórki piwnic została przygotowana przez Zarząd Dróg Miejskich. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otrzymała na początku listopada wspomnianą dokumentację projektową, która jest na etapie analizy, a następnie zostanie przeprowadzone postępowanie dotyczące udzielenia zamówienia. Po rozstrzygnięciu tego postępowania będą znane koszty realizacji zadania – przekazała nam tylko Maja Chłopocka, rzeczniczka prasowa spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Od rzeczniczki nie dowiedzieliśmy się więc, kiedy nowe torowisko powstanie oraz kiedy będą mogły pojechać nim regularne tramwaje.
Łuk ma być ważną częścią nowej osi komunikacyjnej z północy na południe miasta (na którą złożą się również
drugi etap trasy na Naramowice oraz
trasa na Ratajczaka), pozwalającą ominąć najbardziej zatłoczony odcinek poznańskiej sieci - Most Teatralny – Rondo Kaponiera – Most Dworcowy, jednocześnie penetrując ścisłe centrum miasta. W jedną stronę tramwaje pojadą poprzez Ratajczaka, 27 Grudnia, nowym łukiem i dalej w kierunku Małych Garbar i Naramowic, a w drugą ulicą Gwarną, Święty Marcin oraz Ratajczaka.
Takie trasowanie sprawia, że nowym ciągiem docelowo powinna pojechać, zapewne nowa, linia tramwajowa w kierunku Naramowic - Błażeja/Umultowa lub Rubieży, z drugiej strony kończąca swój bieg np. na os. Kopernika (budowa trasy na to osiedle
odłożono na półkę).